Email Phishing/Scams | Password and Authentication |
Scams are generally delivered in the form of a spam email. However, some are tailored to look like a legitimate website. These email scams are designed to trick you into disclosing information that will lead to defrauding or stealing your identity and perform malicious action on your behalf.
These emails come with a link that allows user to click on which will direct user to fake web site to steal user ID, password and One-Time-Password (OTP). |
Cybercriminals have programs that mine public profiles for potential password combinations and use dictionary attacks that automatically try different words until they find a match on your password. |
Prevention | Prevention |
|
|
Malware Prevention | Phone Scams |
Malicious software (Malware) is a program or file that is harmful to a computer system.
Malware are specifically designed to disrupt, damage, steal or gain access to computer systems without your permission. Malware are disguised as legitimate file download through attachments and links shared from an unknown email source and/or website visited. |
Phone calls/SMS that trick victims into revealing your sensitive information (e.g. user account, password and PAC) |
Prevention | Prevention |
|
|
Online / Internet Security | Covid19 themed Cyberattacks |
Always clear browser cache when you log out from Public Mutual Online as browser may store your account numbers and sensitive information in public computer / any devices you used. Keep your login credential and password confidential. You must never reveal your Personal Authentication Code (PAC) to anyone who asked / requested regardless via any channels. Do not use unsecured mobile devices (e.g. jailbroken, rooted OS), to prevent unforeseen and compromise of your personal data. |
Hackers are exploiting the COVID-19 outbreak to launch malicious online campaign in various forms, e.g. email, mobile advertisement phishing, luring you to download and install such application, by advertising free vaccination and more. Prevention
|
Reporting Channel
If you encounter the above scenarios and are unsure if your account has been tampered with or compromised, you may report such issues or contact us for assistance via:
Customer Service Hotline | : 603 - 2022 5000 |
: customer@publicmutual.com.my | |
Operating Hours 8.30 am - 5.30 pm Mondays to Thursdays 8.30 am - 4.30 pm on Fridays (Except public holidays) |
E-mel Pancingan Data/Penipuan | Kata Laluan dan Pengesahan |
Penipuan biasanya dihantar dalam bentuk e-mel spam.
Namun, ada yang disesuaikan untuk kelihatan seperti laman web yang sah.
Penipuan e-mel ini dirancang untuk menipu anda untuk mendedahkan maklumat yang akan menyebabkan penipuan atau mencuri identiti anda dan melakukan tindakan jahat bagi pihak anda. E-mel ini dilengkapi dengan pautan yang membolehkan pengguna mengklik yang mana akan mengarahkan pengguna ke laman web palsu untuk mencuri ID pengguna, kata laluan dan Kata Laluan Sekali-Masa (OTP). |
Penjenayah siber mempunyai program yang melombong profil awam untuk kombinasi kata laluan yang berpotensi dan menggunakan serangan kamus yang secara automatik mencuba perkataan yang berbeza sehingga mereka menemui padanan kata laluan anda. |
Pencegahan | Pencegahan |
|
|
Pencegahan Perisian Hasad | Penipuan Telefon |
Perisian hasad adalah program atau fail yang berbahaya kepada sistem komputer. Perisian hasad dirancang khusus untuk mengganggu, merosakkan, mencuri atau mendapatkan akses ke sistem komputer tanpa kebenaran anda. Perisian hasad tersembunyi sebagai muat turun fail yang sah melalui lampiran dan pautan yang dikongsi dari sumber e-mel yang tidak diketahui dan / atau laman web yang dikunjungi. |
Panggilan telefon / SMS yang menipu mangsa untuk mendedahkan maklumat sensitif anda (cth. akaun pengguna, kata laluan dan PAC) |
Pencegahan | Pencegahan |
|
|
Keselamatan Dalam Talian / Internet | Serangan Siber Bertema Covid19 |
Sentiasa kosongkan cache pelayar semasa anda log keluar dari Public Mutual Online kerana pelayar boleh menyimpan nombor akaun dan maklumat sensitif anda di komputer awam / mana-mana peranti yang anda gunakan. Jaga kerahsiaan log masuk dan kata laluan anda. Anda tidak boleh mendedahkan Kod Pengesahan Peribadi anda (PAC) kepada sesiapa yang bertanya/ meminta tanpa mengira melalui mana-mana saluran. Jangan gunakan peranti mudah alih yang tidak selamat (cth. telah dipecah sekat, sistem pengendalian yang telah di-root), untuk mengelakkan data peribadi anda daripada kejadian diluar jangkaan dan dikompromi. |
Penggodam mengeksploitasi wabak COVID-19 untuk
melancarkan kempen dalam talian yang berniat jahat dalam pelbagai bentuk, cth. e-mel, memancing data secara iklan mudah alih, memikat anda untuk memuat turun dan memasang aplikasi tersebut, dengan mengiklankan vaksinasi percuma dan banyak lagi. Pencegahan
|
Saluran Pelaporan
Sekiranya anda menghadapi senario di atas dan tidak pasti sama ada akaun anda telah diubah atau dikompromi, anda boleh melaporkan masalah tersebut atau menghubungi kami untuk mendapatkan bantuan melalui:
Talian Khidmat Pelanggan | : 603 - 2022 5000 |
E-Mel | : customer@publicmutual.com.my |
Waktu Operasi
8.30 pagi - 5.30 petang Isnin hingga Khamis 8.30 pagi - 4.30 petang pada hari Jumaat (Kecuali cuti umum) |
电子邮件网钓/诈骗 | 密码和认证 |
诈骗通常以垃圾邮件的形式发送。
但是,有些却会刻意伪造成像合法网站似的。
这些电子邮件骗局旨在诱使您泄露资料,从而进行欺诈或窃取您的身份并冒充您作出恶意行为。 这些电子邮件附带有一个链接,该链接让用户在点击后进入一个伪造网站,以窃取用户登入账号,密码和一次性密码(OTP)。 |
网络罪犯的程序会从公开的个人资料里挖掘以查找潜在的密码组合,并使用字典攻击来自动尝试输入不同的单词,直到找到与您的密码匹配的单词。 |
防范 | 防范 |
|
|
防范恶意软件 | 电话诈骗 |
恶意软件(Malware)是对电脑系统有害的程序或文件。 恶意软件是未经您的允许,专门为扰乱、破坏、窃取或进入电脑系统而设计的。 恶意软件是通过附件、以及从未知电子邮件来源和/或游览的网站共享的链接下载并伪装成合法的文件。 |
诱骗受害者泄露您的敏感资料(例如用户账户、密码和PAC)的电话/短讯。 |
防范 | 防范 |
|
|
线上/互联网安全 | 以Covid19为主题的网络攻击 |
当您退出大众信托基金线上服务时,请经常清除浏览器缓存,因为浏览器可能会将您的账号和敏感资料存储在公用电脑/您使用的任何设备中。 对您的登录凭据和密码保持机密。 无论通过任何途径,您都绝不能向任何向你问及/要求的人士透露您的个人验证码(PAC)。 请勿使用不安全的移动设备(例如越狱、rooted OS),以防止无法预料和破坏您的个人资料。 |
黑客正在利用COVID-19爆发以各种形式在线上发起恶意活动,例如
通过电子邮件、移动广告网钓,进行有关免费接种疫苗等的广告宣传,以诱使您下载和安装此类应用程序。 防范
|
举报途径
如果您遇到上述情况,并且不确定您的账户是否受到篡改或破坏,您可以举报此类问题或通过以下方式与我们联系以寻求帮助:
客户服务热线 | : 603 - 2022 5000 | |
电子邮件 | : customer@publicmutual.com.my | |
营业时间 星期一至星期四:早上8.30至下午5.30 星期五早上8.30至下午4.30(公共假期除外) |